Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettatt-campa-med-barn
Läst 15080 ggr
Imasy
8/3/15, 1:40 PM

Värmekälla i tält?

Finns det något sådant? Tycker det är bra kallt på nätterna men de enda alternativ jag har hittat lämpar sig väl inte för tält om man inte vill att det ska ta eld.

Annons:
VildaVittra
8/3/15, 1:44 PM
#1

Jag stoppar in en hund i sovsäcken, varmare än så kan det inte bli.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
8/3/15, 1:46 PM
#2

Det finns kaminer som man kan ha ( i vissa) tält, i vissa tält kan man också elda (rekommenderas inte om du inte är extremt bra på eld, de flesta som är extremt bra på eld gör det inte ens). Annars en bra sovsäck eller ett bra renskinn.

l'm back

[ludden]
8/3/15, 1:52 PM
#3

Bra liggunderlag som isolerar under sovsäcken hjälper mycket.

Imasy
8/3/15, 1:55 PM
#4

#1

Han vill hellre ligga vid fötterna, alt knöla sig in mellan mig och sambon, men mer än så blir det inte.

#2

Eld vill jag inte hålla på med, och sen så är ju barn och hund med, och de är ju inte de smidigaste eller smartaste individerna i sällskapet ;)

#3

Tycker mest det är luften som är kall och rå.

tlover
8/3/15, 2:00 PM
#5

#4 Kaminer m.m används oftast i tältkåtor el andra stora tält så har du för litet tält förstår jag att du inte vill ha med eld att göra.

Är tältet för stort kanske? Värmemässigt är det ju bättre ju mindre tält man har (om inte man har med eld att göra som sagt).

l'm back

[ludden]
8/3/15, 2:02 PM
#6

#4 Är luften kall och du börjar öka värmen i tältet kommer du få kondens inne i tältet vilket gör det mycket kallare när din värmekälla slocknar.

Annons:
VildaVittra
8/3/15, 2:04 PM
#7

#4 Då kan du sätta ihop din sovsäck med sambons istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MagArne
8/3/15, 2:19 PM
#8

Var ska du tälta?
Campingplats 3m från bilen eller två dagars vandring rätt ut i vildmarken?
Vad har du för tält?

Imasy
8/3/15, 2:35 PM
#9

#8

Tanken var väl både och, men efter gårdagens flopp blir det nog numer 3 m från bilen ifortsättningen ;)

Har ett 6-manna tunneltält, billigare variant.

AilyAdams
8/3/15, 5:21 PM
#10

Mössa! Vi har alltid mössa med oss. Det gör jättestor skillnad när man fryser. Vi har även en stor "filt" i innertältet under luftmadrasserna som gör luften i tältet lite torrare. I varje fall så upplever vi det så. En extra filt eller två är ju aldrig fel heller. Är ganska skönt på kvällen också, om det varit riktigt varmt på dagen. Jag blir ofta lite frusen då, även om det enligt termometern fortfarande är varmt ute.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Lavine
8/3/15, 5:46 PM
#11

#10 Skulle just säga: mössa! Och allmänt varma kläder. Jag tältade i ett stort typ 5-mannatält i Nordnorge i juni, 4-8 grader på nätterna. Jag satt i dunjacka på kvällarna och sov i ullunderställ med yllesockar och mössa. Hade vintersovsäck och en extra filt i beredskap (som jag använde en halv natt). Har sällan sovit så gott som de nätterna.

Bighoj
9/18/15, 1:34 AM
#12

Ligger du på camping kan du ju ligga på elplats och ha en kupevärmare i tältet.Fricampar du kan du ha ett litet elverk och extrabatteri  med dig  och då använda samma kupevärmare.

_Fisken
7/26/16, 7:55 AM
#13

Största värmeläckan är huvudet så en mössa är nog inget dåligt tips!

Annons:
Davbjo
8/16/16, 10:18 AM
#14

Har du tillgång till el så finns det varmluftsfläktar med tippskydd för en billig peng, tror säkert att exempelvis Jula, Clas Ohlson, Biltema och liknande kedjor har lösningar för det.

Tänk dock på att fläktar som dessa drar väldigt mycket ström, 1000-2000 W (beroende på värme), och om du åker nedåt i Europa kan proppen i stolpen ligga på så lite som 3A, vilket inte räcker på långa vägar. I Sverige är det dock 10A som är standard, vilket motsvarar ca 2300W, så det funkar ju.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Upp till toppen
Annons: