Alla intressen
iFokus
Annons:
Etiketttält
Läst 2738 ggr
AlexandraB86
2015-01-08 20:54

Tälta med hundar!

Hejsan! 
Vi köpte förra året ett 3 manna tält som vi aldrig hann prova på :) 
Och nu iår har vi satt upp nyårsmål som vi ska fullfölja som innebär 2 nätter (minst) ute i naturen varje årstid med början till våren så vi hinner få ordning på resten. 
Vi har två hundar som ska med ut på turerna och första bär av till en ö med kanot (båda hundarna är vanan att följa me som tur är) Men ja har aldrig sovit i tält med hund, något man bör tänka på? 
Det är två mellanstora hundar (en portugisisk vattenhund (som inte får bada innan lägdags) och en Eurasier (spets) .
Tältet är mer ett "fjällturs" tält och inte igloo varianten :) 
Ser fram emot de här och få lära sig allt som hör till runt omkring och förhoppningsvis blir vi tillräckligt kloka för en fjällvandring så småningom med bägge hundarna och allt som hör till det :D (drömmen) men vi börjar mindre ;)

Annons:
taylor__lambert
2015-01-08 21:19
#1
  • Ta en extra lång promenad med hundarna innan läggdags

  • Ha en riktigt stadig vattenskål som inte kan fara omkring

  • Träna innan ni ska iväg så hundarna vet hur det ska gå till

  • Kan vara bra att packa täcke istället för sovsäck om man har hundar som ligger nära

Du kan även lägga ut denna i Hundar.ifokus så kan du få flera svar :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

VildaVittra
2015-01-08 21:21
#2

Jag brukar koppla fast hundarna i min handled, ifall de skulle höra något kul på natten och vilja sätta efter. Tältväggar är inte vidare hållbara. 

Är du ovan campare så kommer du att frysa, så köp sovsäckar som ni kan koppla ihop till en enda stor, så brukar man kunna knöla in bäddvärm…jag menar hundarna i den också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AlexandraB86
2015-01-10 00:24
#3

:D Tack för svar, ska även lägga detta på hundar i fokus ;).. 
Vattenskål som inte välter Check!
Vi ska prova tältet ute på tomten en natt innan får plocka med hundarna ut då och träna ;).. 
Dom har varit med och sovit i stuga flera ggr men det är ju inte helt samma sak :D 
;) ja jag är ovan, vi har faktiskt ihopsattbara sovsäckar :D men när vi tälta för två år sen klarade ja mig relativt bra förutom oljuden ;) en vane sak helt klart men de ska bli kul :D 
Och ja absolut min sambo får nog ha ena hunden runt sin hand så tar ja den andra annars kanske dom drar med mig ut i natten också :D hahaha! 

Tusen tack!!

taylor__lambert
2015-01-10 13:28
#4

Lycka till 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Juel70]
2015-01-20 09:21
#5

Det låter lite trångt med 3-manna för 2 vuxna och två hundar, jag skulle nog valt ett större tält.  Jag har ett rymligt 2 manna tält och min hund lägger sig vid fötterna vid dörren.  Hon hade lite svårare än normalt att somna eftersom det är många nya ljud.

AlexandraB86
2015-03-08 15:30
#6

Juel70 :) hundarna är inte så stora ;)..

Annons:
Upp till toppen
Annons: