Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettrecept
Läst 2519 ggr
Gunlog
4/12/14, 3:39 PM

Påskmat?

Jaha. Nu så ska vi iväg över påsk. Det blir ägg och sill på Långfredagen, men resterande dagar då? Kan ni hjälpa mig med tips på enkel, men god påsk mat? Vi är 4 vuxna och ett barn. Vi ska ha Janssons också på fredagen, men sen då?

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
signemo
4/12/14, 3:56 PM
#1

Lammstek gjord i ugn med klyftpotatis och andra rotfrukter i ugn.

Varmökt lax, med potatis och kall sås.

En buffe på påskaftonskvällen.med räkrulle, små lök o tomatpajer ( muffinsformar av aluminium), en marinerad fläskfile, potatissallad, en annan god sallad, ägghalvor med nått gott på, lite sillar, pizzabullar

En grönsakssoppa efter en kall promenad.

Porterstek, gjord på högrev, går precis likabra, med potatis, sås o grönsaker.

Om Ni skall iväg så kan Du fixa portersteken innan o bara ta med.

Varmrökt lax behöver bara varmas.

Har du en buffe, så kan du göra räkrullen dagen innan, man marinerar fläskfilen 3 dgr innan, potatis sallad kan man köpa, lök o tomatpajer gör du när du vill o sen värmer upp

HM såg nu att Ni skall campa. HUr skall NI campa i tält husvagn husbil.:-)

Var rädda om varandra

Gunlog
4/14/14, 9:35 PM
#2

Äntligen kom jag in här på iFokus. Har haft ändan full, om man säger så. 😊

Vi ska iväg med husvagnen tillsammans med min moster och hennes man. De köpte en vagn för två år sedan, men pga sjukdom har de ej kunnat vara ute. Moster är en van campare, men hennes man har aldrig varit ute.

Jag har kommit på att vi ska ha laxpåsar som jag kallar det för.

Jag använder mig av portionslax, då det är lagom stora bitar. Då tar jag grillfolie i större bitar. Jag lägger en laxbit på folien tillsammans med hela rosé-, vit- & svartpepparkorn, skivad gul steklök och klippt gräslök. Sedan drar jag ihop folien till en påse och viker i toppen så att det blir som en påse. Till detta serverar jag en röra gjord på creme fraiche, gräddfil, räkor, svart stenbitsrom, gul lök, dill, lite salt samt vitpeppar. Och så har vi fast kokt potatis till.

Min sambo ska göra Janssons som vi värmer på grillen. Sen ska vi ha vanlig burksill som löksill och skärgårdssill. Min moster ska göra stekt inlagd sill och något annat med lax. Jag fick inte reda på vad.

Tomatpajerna verkar ju en enkel och smart sak, men frågan är hur vi ska värma dom. Kan man göra det på grillen? Är de inte för små?

Lammstek är tyvärr inget för mig, ej heller porterstek.

Vi ska ha fläskytterfilé på lördagen. Den ska jag marinera på torsdagen redan. Jag ska använda mig av grillolja med tomat- och örtsmak. När denna sedan läggs på grillen så blir det lite grillkrydda och grillglaze på.
Vi serverar detta med grönsallad, grillade tomater, rädisor, sparris och potatissallad.

Till frukost på lördagen och söndagen blir det naturligtvis sill- & äggfrukost. Det är gotti-gott-gott!

Har du något recept på goda små tomatpajer? Och kanske på pizzabullar? 🤪

Vår 8 årige son ska ju också följa med, så han vill nog ha pizzabullar till mellanmål.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Upp till toppen
Annons: