Alla intressen
iFokus
Annons:
Etiketthusvagn
Läst 12181 ggr
Plingen85
2014-03-08 13:35

Fått husvagn, tips till nybörjare

Idag fick vi veta att vi fått svärföräldrarnas husvagn då de köpt en lite nyare. Vi tältade för första gången förra året och älskade det så vi blev såklart glada över att få testa på husvagn iår men samtidigt lite nervösa då vi inte är så värst duktiga på att köra med släp och hur ska det då gå med husvagn haha!

Jag håller nu på att läsa på lite om allt kring husvagnar, då vi tex kommer ha den parkerad utanför våran lägenhet på en husvagnsparkering. Hur vi ska göra på vintern mm, ang besiktning mm.

Men jag försöker också läsa mig till ang att campa med husvagn i Sverige, är det många här som fricampar? Jag är ju en sån som gärna bara stannar en stund på samma plats, jag vill gärna se mer och nytt i Sverige. Men samtidigt så älskade barnen att campa pga gemenskapen. Men kan man få parkeringshjälp nu när man är nybörjare?

Vad ska man ha och inte ha i husvagnen när den inte används? under vintern/hösten?

Annons:
[Tuulikki]
2014-03-08 13:40
#1

Min familj har haft husvagn i nästan hela mitt liv och typ varenda gång vi rullar in på en ny camping och ska ställa oss på plats har vi blivit erbjudna hjälp från camping-grannar. Allt från "vinkningshjälp" då man ska parkera husvagnen, till hjälp med att sätta upp förtält osv :)

Roligt för er!

nakenkatt
2014-03-08 13:46
#2

man bör kunna vinterförvara sin husvagn någonstans inomhus. det finns de som hyr ut platser på vintern i förrådsbyggnader, lador eller industribyggnader.Vill man hålla husvagnen i bra skick tycker jag det är ett måste. man kan ibland se annonser om husvagnsplatser eller man kan höra med andra husvagnsägare. jättebra att kolla upp det redan under sommaren, då vet man.

nakenkatt
2014-03-08 13:48
#3

vi plockar ur den det mesta utom textilier och dylikt.Sedan köper man en sk torrboll och placerar i vagnen.den verkar mot ev fuktbildningar.Finns att köpa där de säljer husvagnstillbehör.

Plingen85
2014-03-08 14:08
#4

Jo jag mins när vi campade på öland med svärisarna, grannarna gick till verk direkt och hjälpte =) Men detta med att backa med husvagn kommer nog krävas träning på en stormarknads parkering en kväll eller 2 haha.

Jo vi får kolla på förvaring, men om vi nu inte hittar så får den stå här och vi får rå om den så gott vi kan

Gunlog
2014-03-30 21:40
#5

Jag har en helt annan erfarenhet av vinterförvaring. Det är att inte ställa den inomhus i just lador eller liknande byggnader. Det vet mössen om, nämligen, så de stormtrivs där. Vi har vår husvagn på vår tomt. Första vintern stod den med överdrag på sig, men denna vintern har vi inte haft överdraget på. Överdraget gjorde att det blev ett "vackert" grönt tak ovanpå… Vi sätter in mellan 2 och 3 torrbollar i vagnen. Vi kollar dessa med jämna mellanrum, naturligtvis. Ha rullgardinerna nerdragna så inte solen kommer in och värmer upp för sen kommer fuktan…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Bighoj
2014-11-17 19:00
#6

Jag förvarar min husvagn i en stor lada tillsammans med andra vagnar och husbilar och där har aldrig varit problem med möss.

Däremot vet jag dom som haft möss i sin vagn,men detta p g a att där legat mat och sopor kvar i vagnen.Tänk på att tömma alla sopor och ta bort all mat när ni vinterförvarar er vagn.

Ni kommer säkert fixa att köra med husvagn.Ut och träna på någon parkering som bara den.Som gammal långtradarchaffis blev det inte så stor utmaning för mig.Det gäller att lita på det man ser i backspeglarna helt enkelt.Ang backspeglar är rådet att INTE snåla på dessa utan köp bra speglar,det är guld värt.

Vi är själv nyblivna husvagnsägare och ser verkligen framemot nästa sommar.

Annons:
Plingen85
2014-11-29 10:47
#7

Sommaren gick bra och vi var ute några gånger, nu står den i en lada med andra husvagnar :)

Däremot ska vi skaffa nya spelar då de vi använt varit för dåliga. Ny dragbl har vi också skaffat så få behövs bättre speglar. Längtar tills maj, då ska vi ut på första turen för året.

[Juel70]
2015-01-20 09:26
#8

Fuktbollar är bra att ha i husvagnen under vintern, men ännu bättre om du har tillgång till eluttag så kan man ha en avfuktare eller någon annan värmekälla som pressar ut fukten, tex ett element. 

Jag brukar ta bort alla dynor så dom inte blir fulla av fukt. Rensar alla skåp på mat och torrvaror och torkar rent, så man inte får ohyra  och myror till våren.

hannaj98
2015-03-20 23:04
#9

Jag ska säga att det är fantastiskt så hjälpsamma som campare är. Varendaste gång kommer det någon granne på campingen som erbjuder hjälp med att parkera husvagnen. Mina föräldrar brukar bjuda på en öl som tack för hjälpen och det gör att stämningen med grannarna blir så härlig resten av tiden på campingen. 

På fricamping är det ju såklart svårare att få parkeringshjälp men det är faktiskt inte så svårt. Speciellt inte när man fricampar eftersom husvagnen kan stå lite varsomhelst och det är inte så noga att den måste stå perfekt rakt eller så. 

Som #8 sa så är torrboll eller en avfuktare guld att ha i husvagnen under vintern. 

De första åren lämnade vi in våran husvagn där den fick stå inne, det kostar inte så mycket, kommer inte ihåg exakt. Men nu låter vi den stå ute på våran tomt och den har inte tagit någon skada av det. 

Lycka till 🙂

Upp till toppen
Annons: