Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettallmänt-om-camping
Läst 3410 ggr
madilicious
11/17/11, 1:28 AM

Övernatta på rastplatser

När ni är ute och kör med husvagn eller husbil vågar ni då stanna på rastplaster och övernatta?

Utveckla gärna ditt svar

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


Annons:
madilicious
11/17/11, 1:30 AM
#1

Jag svarade nej. Kan stanna på nattöppna mackar där lastbilschaufförer och sådana stannar möjligtvis men inte på en vanlig rastplats utmed vägen

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


Jonna
3/15/12, 6:17 PM
#2

Jag svarade ja. Jag har tillfällen då jag har sovit på rastplatser pga försämrat väder. Plötslig påkommen trötthet som riskerar att påverka körningen osv. Jag har bara erfarenhet av resor inom norden och misstänker att vilken typ av område som finns i närheten har betydelse. Har jag kört förbi plundrade och brända bilvrak så överväger jag att försöka hitta en camping innan kris kan uppstå och gå från färdplaner.  En fördel som jag har är mina lågbudget fordon som jag rest i. Jag föreställer mig att de inte ser särksilt frestande ut för eventuella kriminella.

En annan betryggande faktor är jag ofta har rest med sällskapshund. Hundar väcker en när någon närmar sig bilen. Rätt störande faktiskt ;)

AusaBausa
3/15/12, 6:27 PM
#3

Svarade nej, då jag nu i vuxen ålder o med 3 barn aldrig skulle våga stanna på sova på en rastplats längs vägen MEN som liten så gjorde vi det ofta med familjen…

Vixxen
3/15/12, 7:25 PM
#4

Har sovit på rastplatser runt om i hela Europa. Inga problem om man har rätt säkerhetstänk och är medveten om riskerna.

Jonna
3/15/12, 7:29 PM
#5

#4

Vad är rätt säkerhetstänk och vilka risker kan vi se?

nakenkatt
3/15/12, 7:35 PM
#6

jag svarar absolut nej är alldeles för rädd för ngt sådant.man har ju läst hört om vägrånare och allt annat läbbigt.nej jag vill känna mig helt trygg.

Annons:
Vixxen
3/15/12, 7:43 PM
#7

# 5

* Stå på upplysta rastplatser.

* Det ska finnas andra övernattare där, alltså husvagnar/husbilar.

* + om lastbilar övernattar där.

* Det är bra om det är folk i rörelse runt omkring, typ en mack eller ett matställe.

* Ställ er inte avskilt eller längre bort.

* Känn av stämningen! Gå på magkänslan! Känns det obehagligt, åk till nästa rastplats.

db-2
3/26/12, 4:26 PM
#8

Självklart. Nykter, med lite inbrottslarm och hundar skall det mycket till innan något händer. Vad är Ni rädda för?

Mirjah
4/3/12, 10:15 AM
#9

Någon enstaka gång har vi stannat till längs med vägen. På en parkeringsplats. På parkeringsplatsen var det dock livat av mopedister nattetid, men kände mig aldrig hotad.

Hur är det med reglerna om var man får övernatta och hur länge förresten?

[[AcsJulia]]
4/3/12, 12:13 PM
#10

Har sovit så många gånger på rastplats så jag är inte rädd. Men självklart kan det hända saker där som överallt annars!

[Norpan88]
4/19/12, 9:59 AM
#11

Vi har nyligen köpt husvagn, men jag kan tänka mig att nångång stanna på en rastplats i och med att vi har hund. Men jag har hört talas om vägpirater som först söver ner alla i husvagnen med narkosgas.

Jag vet inte så mycket om detta.. hur går det till? Förvånad

db-2
4/19/12, 10:14 AM
#12

Hur skulle man kunna söva en hel husbil eller husvagn full med personer (och djur) som har helt olika fysiska förutsättningar utan att någon dör eller inte "somnar"? Att söva någon i en klinisk sjukhusmiljö kräver stor kunskap och rätt individuell dosering.

Har aldrig sett ett enda bevis att narkosgas verkligen förekommit - dvs rester i blod/urin - utan bara personliga uttalanden från drabbade. Det troliga är nog snarast att personerna sovit väldigt djupt. Inte ovanligt efter en lång resa och/eller ett par glas vin.

Vixxen
4/19/12, 10:15 AM
#13

# 11Flört Har aldrig gjort det! Så jag vet inte! Glad

Annons:
[Norpan88]
4/19/12, 11:59 AM
#14

Det var bara något jag hört och så såg jag på Biltema att dom säljer en gasol och narkosgas-varnare. Men om det händer, så är det nog mest nedåt södra Europa, skulle jag tro.

db-2
4/19/12, 1:35 PM
#16

#15

Vad menar du nu?

[Norpan88]
4/19/12, 3:19 PM
#17

Detta står i texten för produkten hos Biltema. Alltså en gasol och narkosgas-varnare:

För installation i husvagn, husbil, båt och andra fordon. Varnar för läckage av gasol och andra sövande gaser, t.ex. narkosgaser som används av vägpirater. Förpackningen innehåller 1 huvudenhet, 1 gassensor och monteringsdetaljer.

db-2
4/19/12, 4:21 PM
#18

Det är reklamtext?

Finns hur många gasol/narkosvarnare av olika fabrikat som helst. Det är dock inte det samma som att det någonsin använts av sk "vägpirater".

Behöver Ni en satsa på en som är bra för att detektera gasol.

[Norpan88]
4/20/12, 9:03 AM
#19

Men det måste ju komma nånstans ifrån?

Min kille sade att det kan vara vanligt i Italien att dom sprutar in någon form av narkosgas genom ventilationssystemet innan dom rånar husvagnsägarna.

Men tror inte det händer här i sverige i allafall!

db-2
4/20/12, 9:18 AM
#20

Ja självklart kommer det från personer som påstår det kan man sedan göra pengar på folks rädslor så gör man naturligtvis det.

Min fråga kvarstår; Hur ska man framgångsrikt lyckas söva ett rum fyllt med personer utan att någon dör och/eller inte "somnar"?

Annons:
db-2
4/20/12, 9:23 AM
#21

Sorry, glömde. Frågan är inte aktuell bara i sydeuropa. Det finns ett antal personer som upplevt sig ha blivit sövda av "vägpirater" även i Sverige.

[Norpan88]
4/20/12, 9:23 AM
#22

Jag vet faktiskt inte. Men om det är så att det har hänt, så tror jag inte dom bryr sig så mkt ifall man dör eller inte. Det är ju pengar och smycken och dyra grejer dom är ute efter.

Jag tror jag ska googla lite och kolla om jag hittar nån sanning  i det här. Men det låter ju onekligen lite läskigt.

Glad

Elshira
4/20/12, 12:19 PM
#23

Har man ordentligt lås och larm (eller pratglad hund), och ser till att fönster och dyligt inte går att få upp utifrån så tror jag nog man är ganska säker…

Detta med gas tycker jag låter ganska långsökt i sverige/norden. Finns många andra dödliga gaser som är betydligt lättare att få fram. Om piraterna inte bryr sig om ens liv, så lär de snarare använda något sådant. Det finns många gaser som tränger bort syre och orsakar död. Narkosgas är som sagt väldigt kinkigt, för lite och man vaknar, för mycket och man dör. "Vanliga" tjuvar som inte vill skada någon lär därför inte använda narkosgas.

Här kan ni som stenhårt tror att det faktiskt går att sövas i en husvang få den myten avfärdad av sjuksköterska: http://www.husbilsklubben.se/forums/t41584/

Något jag däremot skulle kunna tänka mig är att sömnpiller kanske används, men då är det väll snarare på en camping eller så där man umgåtts med främande på kvällen. Det skulle ju kunna vara som att sövas?

Det finns många andra länder (eller snarare vissa städer/områden) där jag absolut INTE skulle sova vid en rastplats. När min pojkvän var på studieresa i frankrika med klassen vart de både rånade "mitt på stan" indragna i en gränd där de blev av med pengar och pass. En annan fick bensin över sig när de vandrade, och hotad med att de tänder på om han inte gav plånbok och mobil.

Jag tror det är större risk att krocka på vägen än att bli utsatt för stöld där människor angrips/kommer till skada i sverige i.af. Men alla får göra en egen bedömning givetvis :)

Hakuna matata!

nakenkatt
4/20/12, 12:41 PM
#24

JA VISST ÄR DET SÅ.ALLT KAN HÄNDA OM MAN HAR OTUR BÅDE I SVERIGE OCH UTOMLANDS,MAN FÅR VÄL HELT ENKELT LITA PÅ SITT EGET OMDÖME OCH GÖRA DET MAN KÄNNER ÄR RÄTT OCH RIKTIGT.

Adalissa
4/20/12, 1:52 PM
#25

Jag svarade ja, men skulle velat ha ett alternativ som var det beror på. När jag var barn stannade vi alltid på rastplatser runt om i Sverige. Idag tycker jag att det beror lite på var i landet jag är. Är jag i norrlands inland kan jag mycket väl tänka mig det men kanske inte lika gärna i södra Sverige. Kan vara fördomsfullt av mig men det är så jag känner i alla fall :)

Har också hund men skulle inte kalla den för vakthund då det är en liten Shih tzu-korsning på 4 månader :p

Tillägg: För tillfället kör jag bara med tält och då ställer jag större krav på var jag stannar, men en husvagn ligger i framtidsplanerna.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

db-2
4/20/12, 5:25 PM
#26

#22 Jag tror inte heller att de bryr sig. Men det borde vara ett rätt stort antal dödsfall om det stämmer. Finns massor med problem med gasning - förutom redan skillnad i vikt/storlek.

[Norpan88]
4/21/12, 8:54 AM
#27

Vi har en vit schäfertik, men hon skäller mycket sällan och skulle nog slicka ihjäl alla som kommer haha Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: