Alla intressen
iFokus
Annons:
Etiketttält
Läst 5015 ggr
viktoria91
2014-05-25 17:01

Fjällvandring?

Någon här som provat på fjällvandring? Hur planerar man? Olika leder, stuga/tält, mat m.m.? Kommer eventuellt finnas hund/ar med.

Annons:
Nosen
2014-05-26 22:52
#1

Vi kollade på google earth och planerade ungefärligt hur vi skulle gå och kollade hur långt vi skulle gå och ungefär hur lång tid det skulle ta. Där kan man leta upp fina dalgångar och vart det finns vattendrag osv. Jag har bara varit ut och tältat en natt och även sovit i bilen en gång. 

Jag gjorde ett matschema frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. Skrev ner exakt vad vi skulle äta och när för vi skulle bära på så lite packning som möjligt. Om du ska ut på en kortare vandring så är det inte så noga med maten. Vi åt pulversoppa(finns med pasta också), pulvermos, mackor med skinkost, kok-kaffe, vattenoboy, nötter, russin, choklad.

Sen lär man sig av sina misstag till framtida vandringar :)

En rolig grej var att min sambo inte var med på min matplanering så mitt på fjället när vi skulle dricka varm vattenoboy så hade jag inte tagit med ostmackorna (de skulle ätas som kvällsmat enligt mig haha)

Så då satt vi där mitt på fjället utan ostmackor till oboyen och det blev ett jävla liv hahaha.

Satsa på tältet om du ska tälta. Ett som klarar av hårda vindar. Vi låg på fjället med tältet slickat mot kroppen, inte trevligt alls haha.

Annars är att sova i bilen ett hett tips, har aldrig sovit så bra. Fällde ner baksätet och rullade ut madrasser, fick plats tre personer. Torra och glada.

Mitt sista tips är vandringsstavar! Vi fick lov att ta av oss skorna och korsa vattendrag, bra med stavarna för att hålla balansen då, och sköna att gå med också :)

Hoppas fler kommer med mer "proffsiga" tips. Men jag hade några småtips i alla fall :)

Nosen
2014-05-26 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bjuder på en bild också :D

viktoria91
2014-05-27 06:37
#3

Tack! Så vackert! Då vi bor i Skåne blir det lite långt att köra med bil. ;-) Det blir flyg. :-) Hur förvarar man maten så den inte blir dålig? Vi har fått låna ett tremanna iglootält. :-) Vi börjar nog dock med Skåneleden i sommar. ;-)

Nosen
2014-05-27 21:40
#4

Hur länge hade du tänkt vara ute? Som sagt jag har bara varit ut på "ett dygns vandring" så kunde ha det mesta i bilen säkert förvarat.

De vi hade i ryggsäckarna var ju bara pulver i plastpåsar. Så det enda tipset jag har är att sätta plastpåsar på allt utifall det går sönder och börjar läcka, eller om det börjar regna så allt skyddas.

Sen mjukost på tub gick ju bra och kändes praktiskt som pålägg.

Iglootält, får hoppas att det inte blåser då ;) Vi hade typ ett sådant och det var då pinnarna vek sig och tältet kunde inte stå haha. Men ska köpa nytt nu.

viktoria91
2014-05-27 22:08
#5

#4 En vecka hade jag velat vandra. Att ha plastpåsar runt har jag hört innan. :-) Förhoppningsvis blåser det inte mycket inne i.skogen. 😜

Nosen
2014-05-27 23:41
#6

En vecka, då blir det lite mer avancerat med maten än vad jag har hunnit läst mig till. Mycket frystorkat och sådant. Men hoppas någon kunnig svarar på detta för jag vill också gärna veta. Man vill kanske inte äta samma varje dag heller så skulle vara kul att få tips på olika alternativ :)

Annons:
uska
2014-05-29 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Om du söker på STF= svenska turistföreningen så kan du hitta massa fina leder. Som "nybörjare" är det praktiskt att vandra kända leder och gärna där det finns möjligheter att handla mer proviant vid behov. Då har man dessutom möjlighet att ta in på fjällsstuga om vädret är botten. Tro mig…. fjällvädret man vara lurigt. Har fjällvandrat en del och vi har tunneltält som är gjort för fjällväder. Bra sovsäckar och framförallt bra ryggsäckar så att man orkar bära. Se till att kängorna är ingångna innan. packa ombyteskläder torrt.

viktoria91
2014-05-29 19:38
#8

#7 Så härlig bild! =) Tack för tipsen. =) Hur gör man med maten på sommaren när det är varmt? Djupfryst i kylväska eller?

uska
2014-05-29 19:44
#9

Vi har alltid bara torrmat med oss. Köper någon burk med bullens pilsnerkorv, köttbullar eller chili på någon fjällstuga. Mospulver, soppor och pastarätter håller sig bra i ryggsäcken. Hårt bröd och några tuber mjukost är rena festen. Kom ihåg guldkanten…. Russin, mörk choklad och nötter, absolut bästa energihöjaren.

viktoria91
2014-05-29 19:44
#10

#9 Choklad är aldrig fel. ;)

[Jimmy.L]
2014-06-23 14:50
#11

Frystorkad mat finns som man bara häller i kokande vatten och rör om finns i en massa olika prisklasser och märken.

Kallaterrier
2015-04-08 11:58
#12

Glöm inte att alltid ha en papperskarta med och gärna en kompass. Mobiler kan gå sönder, ladda ur, trilla i bäckar, inte ha täckning osv. 

Tänk på att man ofta äter lite mer än vanligt när man vandrar hela dagarna, att ha någon typ av reservproviant och att äta en rejäl frukost.

En bra "nybörjarsträcka" kan vara Jämtlandstriangeln från Storulvån, över Blåhammaren, Sylarna och tillbaka till Storulvån.  http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Jamtland/Jamtlandsfjallen/Turforslag/

Imasy
2015-06-09 00:24
#13

Har du kommit iväg på vandring TS? Håller på med de sista inköpen och ska träna in hunden i klövjan, och hoppas på att dra iväg nu runt månadsskiftet :)

Annons:
viktoria91
2015-06-14 14:30
#14

#13 Nä, tyvärr inte. Blir nog en kortare med en övernattning i sommar. 😉 Bättre än inget. 😜

Upp till toppen
Annons: