Alla intressen
iFokus
Annons:
Etiketthusvagn
Läst 13616 ggr
Imasy
2013-07-15 17:41

Nybörjare - vad tänka på?

Blev lite sugen på att iframtiden skaffa husvagn, vill gärna ut och resa med barnen och husvagn verkar ju vara ett billigt boendealternativ.

Men vad ska man tänka på ? Vad behöver man ha för att det ska flyta på smidigt? 

Vi som ska ut och åka är två vuxna, 3 barn och ev en hund.

Jag vet typ hur en husvagn ser ut, men där slutar också mina kunskaper ;)

Dock har jag klurat ut att man behöver ha en attans massa saker och det lär väl kosta skjortan, så man kanske ska köpa på sig saker pö om pö.

Annons:
uska
2013-07-16 19:48
#1

Mycket av det man "måste" ha har man ju ofta hemma redan så i början kan man ju flytta mellan sängkläder, bestick, kastruller o.s.v. Sedan så är det en bra ide att köpa på sig vartefter man snubblar över till bra pris.  Plasttallrikar kan man köpa billigt på ex. Biltema. 

För att det ska flyta smidigt så är mitt bästa råd. Leta rätt på den husvagn som uppfyller familjens krav på bäddar, förrådsutrymme, golvyta, toalett os.v. Kolla massor av vagnar! Ett roligt nöje för hela familjen…

Snakebiite
2013-07-16 21:04
#2

Tja en bra sak att ha i en husvagn är En grill, utemöbler och lite husgeråd.

Se till att det är tillräckligt med gasol i husvagnen och ett fungerande batteri så klarar man sig både med och utan el =) 

Som nybörjare så skulle jag kanske köpa en lite äldre billigare vagn som dock ej är fuktskadad, bara för att pröva på och se vad man tycker om det. 

Tänk på att ha husvagnen rätt lastad och köra försiktigt, glöm inte att köpa extra backspeglar =)

Vixxen
2013-07-17 00:03
#3

Kolla att kylskåpet fungerar innan ni stoppar in kylvaror!

Anna4077
2013-07-31 01:05
#4

Vi köpte husvagn nu innan semestern och har ute redan 13 juli. Vi köpte en jätte billig "prova på vagn" vilket blev en "renovera vagn" då vi upptäckte en vatten läcka inom 24 timmar från köpet. Läckan dolde en stor fuktskada som resulterade i att vi fick ta bort och byta ut allt (reglar, isolering mm) i 3/4 tak, 1/4 golv, ena kort sidan och 1/3 av ena långsidan. Även om vi varit ute ett tag nu så har vi troligen mer att byta. Så mitt tips är, om det känns mjukt någonstans så är det inte bra :p fuktmätare är inte så dyrt som man tror. Vi var naiva och impuls köpte en vagn och visste inte vad vi skulle kolla efter. Men oj vilken underbar sommar till har haft :) känner mig nykär av allt. Varit så mysigt :) Angående alla grejer på packade jag ner halva hushållet hemma :) lånade lite från mamma och pappa samt pappers tallrikar, fast vi köpte faktiskt plast ganska billigt som vi använt mest. Hade inte råd ett köpa massor innan med husvagns köpet och renoveringen. Så man kan packa med mycket hemifrån :)

Anna och taxen Max

Vixxen
2013-07-31 10:51
#5

Köp av en auktoriserad firma på en gång. Då är husvagnen/husbilen fukttestad före försäljning. De säljer även begagnade husbilar/husvagnar. Då slipper man problem med fuktskador och alla renoveringar. Oftast får man också garanti på köpet.

Upp till toppen
Annons: