Alla intressen
iFokus
Annons:
Etiketthusvagn
Läst 3965 ggr
vikkipedia
2013-06-01 15:40

Att renovera en husvagn?

Hej! Jag hittar ingenstans någon annan tråd som handlar om detta, så jag startar väl en ny då (om det finns någon redan får ni gärna hänvisa till denna).

Det är i alla fall såhär att jag funderar på att köpa en gammal husvagn för att renovera upp denna till brukligt skick och sedan använda till att åka runt i Sverige (och möjligen i Europa), men då skulle jag vilja veta av er som har gjort liknande projekt vad som är värt att tänka på?

Jag har förstått att det är dumt att köpa en vagn som är fuktskadad… Så vad finns det för andra för och nackdelar som jag bör ha med mig i bagaget, och vad kan man stöta på för problem under renoveringen?

Ska kanske tillägga också att jag köpa vagnen för någonstans mellan 5-10 tusen, så då är det ju också intressant att se om det går att få något som är någorlunda fräscht för dom pengarna.

Det ska ju alltså inte vara en helt obeboelig husvagn när jag köper den, utan snarare att det blir en del småfix och liknande.

Och så kanske det viktigaste: när vagnen ska besiktas för att dras på vägarna, vad gäller då? Vad är det viktigaste för att man ska få dra en husvagn efter en "vanlig" bil i normal hastighet? Och finns det några speciella regler för att dra vagnen utanför Sveriges gränser?

Tacksam för svar! 🙂

Annons:
lillolga
2013-06-05 15:50
#1

Om du ska få dra den efter bilden eller inte avgörs ju vid besiktningen så de behöver du inte tänka på mer än att bilen får dra vagnens vikt, så länge du inte tänkt göra om den totalt men de verkar du inte ska :-) Ofta när man börjar renovera här vill man fortsätta där och lika bra att göra de där oxå när man ändå håller på och så vips så har de blivit mycket mer utgifter och jobb än man tänkt. Men då har man fint sen oxå. Själv köpte ja en jätte fin och fullt bebolig vagn med lite små fix om man är noga, fattas en låda, spricka i handfat och såna små saker för 4 tusen, den är inte fuktig och en Cabby 85.a så vist går de fynda!! Lycka till i husvagns djungeln :-)

vikkipedia
2013-06-12 17:41
#2

Tack! :D

Upp till toppen
Annons: