Alla intressen
iFokus
Annons:
Etikettallmänt-om-camping
Läst 15081 ggr
Lucy Hardwicke
2012-02-23 23:01

Allt för en till två veckor i tält? ϡ

Planerar att tälta i sommar med en god vän och jag tror att en till två veckor gör oss båda mätta av naturen ett tag. Men jag har funderat och kommit fram till att det finns en hel del man måste planera för att tälta. Det här blir då första gången jag tältar under en sådan här lång tid och då undrar jag förstås vad man behöver.

Mat behöver man förstås, vad kan man äta som är enklt och som håller länge? Det behöver inte alls vara någon variation på maten vi äter varje dag. Egentligen skulle vi kunna leva på… gröt varje dag som vi köper klar i tup på ica och värmer upp i ett litet camping kök. Då menar jag förstås att vi köper på oss massor med gröt så vi har under två veckor. Men du kanske har ett ännu bättre förslag?

Vatten är det viktigaste av allt och det finns det massor av i havet men där ifrån vill man ju absolut inte dricka. Hur mycke vatten behöver man för två personer i 14 dagar? Bra tips på var man kan köpa osv?

Det finns camping plats med husvagnar där vi kan sno vatten men det känns lite fräckt. Men i nödfall.

Någon som har en super bra packlista för just det här?

Tacksam gör hjälp! Oskyldig

Annons:
nakenkatt
2012-02-24 09:41
#1

mat finns ju ganska stort utbud på som bara behöver värmas,så inte behöver ni käka gröt hela tiden.,Konservburkar funkar ju också.det finns en glas burk på ica med potatis som bara värms.den är jättegod den brukar vi ha med i husvagnen.vatten kan ni ju ha i stora plastdunkar med tappkran på,en sån stor räcker länge.

Lucy Hardwicke
2012-02-26 18:01
#2

Konservburkar hade jag faktiskt helt blömt! Plastdunkar med tappkran är nog bäst, ska kolla upp var man kan köpa en sådan. Tack för dom tipsen Tungan ute

[Jimmy.L]
2012-03-04 09:36
#3

Finns endel frystorkad mat som jag använder när jag är ute och tältar och vandrar väger mindre än burkar och blir mindre skräp.

Explorer 500M
2012-03-12 18:09
#4

#3 Tack! super länk :)

[Jimmy.L]
2012-03-12 18:23
#5

#4 Kul att den kom till användning.

Finns även lite frystorkad mat i butiker som coop/ica maxi butiker, även rökt mat funkar att ha med sig salt o peppar piffar alltid upp maten eller nån annan krydda man vill ha. Pasta ris mm är något man kan ha med sig.

Elshira
2012-04-16 14:42
#6

Som sagt så finns ju mängder av konserver och soppor. Jag antar att ni inte ska vandra någon längre sträcka, så då spelar det ju ingen roll om ni tar med pasta + färdig köttfärssås på burk eller "pulver pasta o köttförssås". Pasta går ju utmärkt att koka med vatten, och potatis finns som redan nämnt i fina glasburkar som är goda att steka!

Ni kan ju även försöka att ta med mat som håller ett par dagar utan kyl att äta de första dagarna. T.ex bröd med smör (hålls locket stängt håller det lätt ett par dagar), falukorv som är fryst när ni tar med den hemifrån, ägg håller alldeles utmärkt utan kyl (bäst före är i rumstemperatur dessutom), mjukost och liknande på tub håller ju också utan kyl oöppnad och någon dag eller två öppnad. Pinnbröd (googla) är för övrigt gott att göra över elden på kvällen!

Vatten tycker jag nog ändå ni kan sno fån campingen, eller ja ni kan säkert fråga och säkert få gratis med för den delen… Vatten från kran kostar ju knappt ören. Fråga om ni får gratis, och annars om ni kan få hämta 10 liter för någon 10:a eller dyligt. Jag tror inte de är så vresiga. Du kan ju maila redan nu och säga att ni ska resa genom sverige eller dyligt, och fråga om ni kan få fylla på vatten vid dem bara :)

Jag tycker dock inte att ni ska ta med vatten för dessa 14 dagar, vattnet kommer garanterat hinna smaka unket innan dess. Det är ju fördelen med att t.ex fjällvandra, där har man alltid färskt vatten :P Det är nog ganska svårt att uppskatta hur mycket vatten ni ska ha med också. Det beror ju helt på om ni som sagt tänkt ha kokvatten till pasta (då blir det ju i.af någon liter för bara pasta), eller om ni enbart tänkt ta vatten som kommer hamna i maten och som äts så att säga. Dunkar till vatten är dessutom relativt "dyra", och ska ni ha minimum 5 liter för två personer/dag (räkna med i.af 1.5-2 liter att dricka + vatten i maten per person, mer om det är varmt eller ni ska vandra runt lite!) så blir det ju en del…

Hakuna matata!

Annons:
[Norpan88]
2012-05-03 14:54
#7

Pulversoppor finns i massor av varianter som är lätta och inte tar så stor plats om man tar bort kartongen och skriver på påsen vad det är.

knäckebröd och tubost, kaviar.. ja det finns mycket. Även olika slags vällingar är praktiskt att ta med. Välling för vuxna alltså. Innehåller även tillsatta vitaminer.

Upp till toppen
Annons: