Alla intressen
iFokus
Annons:
Etiketttält
Läst 8745 ggr
Lucy Hardwicke
2/23/12, 10:40 PM

Bra underlag? Fukt i tältet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Än så länge är det bara februari men jag har planer inför sommaren

Förra sommaren hade jag ett tält som stod uppe, jag sov två gånger i det och upptäckte hur fruktansvärt fuktigt det var.På kvällen var det kallt och fuktigt och på morgonen var det outhärdligt varmt och fuktigt. Kylan från kvällen och värmen av solen på morgonen kan man kanske inte göra så mycket åt men all denna fukt, vad gör man åt den?

Jag fick höra av några bekanta att dem hade värmeljus i sin husvagn för att hålla fukten borta, men hur placerar man ett varmeljus i ett två-manna tälet? ObestämdÄr det någon som har något bra tips på det här?

Underlag till två manna-tält? Jag har två uppblåsbara madresser som jag försökte trycka in i tältet utan framgång i sommras, det var ju för trångt. Men jag vill alltid ligga mjukt. Så jag fick blats med en uppblåsbar madrass och det blev då bara en sovplats i hela tältet. Men i sommar ska man få plats två på då helst två sköna underlag, var kan man få tag på bekväma underlag? Jag vill inte att det ska vara sådär tunt som alla underlg är. Tungan ute

Tacksam för hjälp!

Annons:
nakenkatt
2/24/12, 9:36 AM
#1

va kul att du skickade in den vackra bilden.jag har själv aldrig tältat och har inga erfarenheter av det,men det finns säkert någon som kan råda dig.

Lucy Hardwicke
2/26/12, 5:58 PM
#2

Tack för att du gillar bilden, tog den i somras. Längtar som bara den till sommaren. Får hoppas att någon kan komma med något bra tips snart Glad

[Jimmy.L]
3/4/12, 9:43 AM
#3

Finns endel gasolkök du kan använda som vämekälla. Primuslampa och liknande värmer bra, tänk på att det blir varmt runt om så ha inget brännbart nära den.

madilicious
3/4/12, 9:51 AM
#4

Hej! först vill jag säga välkommen till oss här på camping i fokus. Jag köpte en dubbelmadrass som jag brukaade ha i mitt tvåmannatält när jag var yngre. Den täckte nästan hela tältet lämnade en liten bit vid ena sidan där brulade vi sätta skorna så dem var torra på morgonen. På dagarna brukar jag ta ut madrasser och täcke och lufta igenom både dem och tältet på så vis blev det inte så fuktigt. Annars finns det ju ett annat alternativ och det är större tält men avdelad sovplats då kan man lätt ha någon värmekälla i utanför sovplatsen.

Maten då, ja det finns mycket varma koppen och pulversoppor som man kan ta med och bara tillsätta vatten. Annars har ÖoB mycket bra mat för camping både konservburkar och annat så ta en tur där och titta så tror jag du kommer finna vad du behöver. Hoppas du får en trevlig semester kram

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko


EeWeeM
3/11/12, 5:39 PM
#5

Jag är en ju en  såndär "tältnörd" som prövat på det mesta i alla möjliga konstiga väder och miljöer.

Förra sommaren prövade jag ett tips jag fått för att behålla värmen i tältet, isolera från kylan i marken och stänga ute all fukt.(vi var oppe i lapplands skogar med kallt på natten och regn på dagen)

Jag köpte från Biltema sk isoleringsfiltar eller andra kallar dem utflyktsfilt.

Ena sidan är täckt av fleece och andra sidan av silverfolieväv.

Två stycken behövdes för att isolera marken i tältet med silverfolieväven nedåd mot marken.Sedan på det slängde jag tre uppblåsbara luftmadrassar i juniorstorlek.För att täcka hela botten i tältet.

Med lite trixande så gick de att klämma in.Sedan över det lade vi ytterligare ett lager med två isoleringsfiltar som höll allt på plats.

Sen var det så pass stabilt och varmt underlag att det bara var att slänga fram sovsäckarna!

Visst…en del bökande med lager på lager men det håller fukten kvar i marken och värme i tältet och ger känslan av att sova i en vanlig säng!Flört

nakenkatt
3/11/12, 6:35 PM
#6

det låter ju jättebra.

Annons:
Adalissa
4/20/12, 2:02 PM
#7

Jag kan också tipsa om att använda silverfolievävspressening eller vad det heter. Den vi har har dock inte fleece på ena sidan utan plast. Vi lägger den under sovdelen i tältet dels som skydd för fukt men även som värmeisolering då vi bor i norrland och värme inte är något vi brukar vara bortskämda med :p

Sedan att tända värmeljus är toppen när man skall få bort lite fukt innan man går och lägger sig. Vi brukar ha en massa på ett stabilt underlag - tex en stekpanna - dock inte för många för tätt med tanke på brandrisken. En annan sak man kan göra är att ifall man har grillat på en grill så att den fortfarande är varm men inte brinner så öppnar man tältdörren och drar grillen så nära man törs. Värmen ifrån den torkar bort ganska mycket fukt.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

fotoninja
5/22/12, 11:21 AM
#8

på din bild (som förövrigt är riktigt somrig och fin) så ser det ut som att ventilen är stängd. den fickan i taket, ska det inte sitta en lina där som liksom öppnar den och låter fukt och värme åka ut?

Upp till toppen
Annons: